عنوان فعالیت : تمدن چیست ؟
موضوع فعالیت : آموزش روان خوانی و ایجاد فرصت گفتگو درباره معنای تمدن، از طریق خواندن کتاب وسلی آباد است.
کلمات کلیدی :
ادبیات، کتاب خوانی، کتاب، وسلی آباد، کتاب دست برای زدن نیست، گفتگو، جستجو، نقاشی کردن، روان خوانی، دیکته
خلاصه فعالیت :
بخشی از کتاب وسلی آباد خوانده شد و درباره کلمه تمدن گفتگو کردیم در این جریان با کلمه های جدید آشنا شدیم و از آن ها دیکته هم گفته شد و همچنین به عنوان تمرین قرار شد درباره معنای تمدن، کودکان به جستجو بپردازند و در انتها کتاب «دست برای زدن نیست» خوانده شد.
زمان اجرای فعالیت :
تاریخ |
روز هفته |
زمان فعالیت |
مدت زمان |
1397/07/14 |
شنبه |
از 7/45 تا 9/30 |
یک ساعت و نیم |
1397/07/15 |
یکشنبه |
از 7/45 تا 9/30 |
یک ساعت و نیم |
مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :
تعداد نفرات |
محدوده سنی |
جنسیت |
وضعیت اقامت |
وضعیت سرپرستی |
وضعیت اشتغال |
20 نفر |
11 تا 16 سال |
مرد |
اکثرامهاجر بدون کارت |
اکثرا تحت سرپرستی یک بزرگتر مانند برادر، پدر یا عمو |
شاغل در لوازم یدکی فروشی های اطراف خیابان امیرکبیر |
وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :
حاضرین در محل |
غائبین |
افراد در حیاط |
حس و حال مخاطبین |
16 نفر |
دو نفر |
سه نفر |
با هیجان در فعالیت ها مشارکت داشتند و نظر می دادند. یکی از بچه ها علاقه داشت مانند مدارس آموزش ببینند در همان ابتدای کلاس خواهان دیکته نوشتن بود، بعد از فعالیت درس تمدن او با ذوق وارد اینترنت شد و مطلبی را در مورد تمدن برای کلاس آورد. |
ویژگی محل اجرای فعالیت:
نام محل اجرا |
ابعاد محل |
چیدمان صندلی ها |
امکانات |
اتاق طوفان باران |
4 در 5 |
گرد با سه صندلی در وسط کلاس |
تخته وایت برد، کتاب، دفتر |
این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :
- آشنایی با واژه های جدید
- درست و روان خواندن
- آشنایی با معنای کلمه « تمدن »
- گفتگو جمعی
- کار گروهی
- ایجاد بستر پرسشگری
- ایجاد فرصت نقاشی کردن
- ایجاد فرصت تحقیق و جستجو
مجری و مشاهدهگر فعالیت :
|
نام و نام خانوادگی |
حس قبل فعالیت |
حس بعد از فعالیت |
راه ارتباطی |
برای آشنایی بیشتر |
آموزشگر |
اعظم مومنی |
|
خوشحال از مشارکت بچه ها |
momeni659@gmail.com |
|
همیار آموزشگر |
|
|
|
|
|
مشاهده گر |
|
|
|
|
|
پیوست های همراه اجرا :
کتاب |
عکس |
فیلم |
کار برگ |
موسیقی |
دیگر موارد |
|
|
|
|
|
|
دست برای زدن نیست |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
پیوست های بعد از اجرا :
یادداشت آموزگار |
عکس |
فیلم |
کار کودک |
مصاحبه با کودک |
ارزیابی کودک |
موارد دیگر |
دارد- یادداشت در دفتر گزارش |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی:
در ادامه کار روی کتاب وسلی آباد که یک بار به طور کامل برای همه قبلا خوانده شده بود ، در روز ۱۴ مهر شروع کردیم قسمت قسمت کتاب را خواندن و برای این روز هشت جلسه اول را شروع کردیم به خواندن . اینطور پیش رفت که اول من هشت صفحه را خواندم و بعد کتاب دست همه بچه ها چرخید و هر نفر بخشی از این هشت صفحه را خواند . دوبار این خوانش اتاق افتاد. در ضمن خواندن این هشت صفحه یکی از کلماتی که جلب توجه کرد هم از لحاظ نوع خواندن و هم از لحاظ معنی ، کلمه تمدن بود برای همین من از بچه ها پرسیدم که به نظر شما معنی تمدن چیست ؟ در این جا بود که هر کدام از بچه ها صحبت کردند و من از ایشان خواستم که ابتدا در گروه های ۲ یا ۳ نفره شروع به صحبت کردن کنند به این ترتیب هر نفر با کنار دستی خودش وارد گفتگو در زمینه معنی کلمه تمدن شد. بعد از آن ها خواستم که یک نفر از گروه شان بگوید که به نظر گروه شان به چه چیزی تمدن می گویید.
هر کدام به مواردی اشاره کردند از جمله موارد زیر :
- تمدن یعنی قوانین راهنمایی رانندگی را رعایت کنیم
- تمدن اشتن یعنی در صلح و آرامش زندگی کردن
- تمدن دارد یعنی کارهایی را بلد است
بعد از اینکه در این زمینه صحبت کردیم . از ایشان خواستم که درباره کلمه تمدن برای فردا جست و جو کنند به این ترتیب که از بزرگسالانی که همراه شان زندگی یا کار می کنند درباره تمدن بپرسند همچنین در صورت امکان روی اینترنت هم درباره آن تحقیق کنند. همچنین از همه خواستم که یک نقاشی با موضوع تمدن برای فردا بکشند تا در کلاس آن ها را ببینیم .
بعد از این گفتگوها به کلمات این هشت صفحه که مطالعه کردیم برگشتم و از آن ها خواستم که این هشت صفحه را با دقت بررسی کنند و کلماتی که برای شان مشکل هست را روی کاغذهای رنگی که در اختیارشان قرار دادم ، بنویسند و به من تحویل دهند. کلمات که جمع آوری شد همه را روی تخته وصل کردیم و از روی آن ها چندبار خواندیم و قرار شد برای فردا نوشتن شان را تمرین کنیم تا من از آن کلمات دیکته بگویم.
بدین نحوه جلسه روز ۱۴ ام به پایان رسید و در روز ۱۵ ام در ابتدا به بررسی جستجوگری های بچه ها درباره تمدن پرداختیم در این جمع یک نفر بود که تحقیق اینترنتی انجام داده بود که آن را روی تخته نصب کردم در ادامه همچنین نقاشی ها را با هم نگاه کردیم و به اتاق وصل کردیم.
بعد از این ها از کلمه هایی که روی آن ها در روز گذشته کار کرده بودیم دیکته گفتم و اینطوری هشت صفحه را از کتاب وسلی آباد را بردیم جلو.
از آنجایی که طبق برنامه آموزشی که تنظیم کرده بودیم کتاب خواندن یکی از برنامه های ثابت بود ، وقتی دیدم همچنان وقت داریم با توجه به مساله های زد و خورد که بین بچه ها در اتاق و خارج آن می دیدم و همچنین بعد از گفتگو درباره معنای کلمه تمدن ، تصمیم گرفتم کتاب « دست ها برای زدن » نیستند را بخوانیم و این کتاب را در زمان باقی مانده خواندیم که مورد استقبال بچه ها نیز قرار گرفت.