عنوان فعالیت : با یک بار شنیدن به یاد می آوردند

موضوع فعالیت : خواندن کتاب این گوزن شاخ دار چه فایده ای دارد؟

کلمات کلیدی : داستان گوزن شاخدار، جمله نویسی، گفت و گو، به یاد آوردن داستان

 

خلاصه فعالیت : داستان گوزن شاخ دار چه فایده ای دارد برای بچه ها خوانده شد و در پاسخ به سوالات مطرح شده مشارکت می کردند، کلمات جدید را یادگرفتند و جمله نویسی کردند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

1397/7/16

 

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

بیست و یک نفر

 9 تا 12 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 

 

 

قصه خوانی را خیلی دوست داشتند  

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق یاران

چهار در پنج

نیمکت های پشت هم در دو ردیف  

کتاب- دفتر- مداد- تخته - ماژیک

 

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی
  • به فکر واداشتن بچه ها با طرح سوالات گوناگون
  • گفت و گو در مورد اهمیت دوستی ها
  • جمله نویسی
  • تمرین نگارش

 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

لیلا شیخی پور

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

 گوزن شاخدار فایده اش چیه ؟

-

-

-

-  

-

 

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

بچه ها گوش دادن به داستانخوانی را خیلی دوست دارند وقتی کتاب "گوزن شاخدار فایده اش چیه؟" را برایشان می خواندم همه ساکت بودند و با دقت گوش می دادند، در پایان کتاب سوالاتی را از آن ها پرسیدم مانند؛ آیا شما هم در خانه غذا درست می کنید؟ آیا در کارهای خانه همکاری دارید؟ دوست در زندگی چه اهمیتی دارد؟ گوزن کجا زندگی می کند؟ شاخ گوزن به چه درد می خورد؟ ..... در پاسخ به این سوال که "هزینه ی تعمیر ماشینی که در این داستان تصادف کرده چقدر است؟" پاسخ دادند بستگی به مدل ماشین دارد. این کودکان با این که کم سن هستند مسئولیت های بزرگی را به دوش می کشند؛ هم در مغازه کار می کنند و هم بخشی از مسئولیت های خانه را به عهده دارند. بعد از این فعالیت کلمات جدید را در کتاب پیدا کردند جمله سازی کردند وسپس پای تخته جمله هایشان را نوشتند و جاهای خالی را در جمله پر کردند. بعد از گذشت یک هفته از این فعالیت، هنگام رونویسی داستان ، بچه ها جمله های داستان را جلو جلو می گفتند و داستان را تعریف می کردند در پایان بچه ها گفتند؛ فایده این گوزن دوستی اش با جک است و این دوستی برای گوزن هم مفید بوده.  

 

 

پیشنهادات برای آینده :

1- بازی کردن نمایش داستان و بچه ها نقش یکی از شخصیت ها را بازی کنند .

2- بجه ها هر یک به دلخواه موضوع یا اتفاقی را به داستان اضافه نمایند.

3- تجربه خودشان را در دوستی بیان نمایند.

4- در ارتباط با داستان نقاشی بکشند.

5- با خمیر شکل شخصیت های داستان را درست نمایند.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

پی نوشت : این مطلب توسط خانم اعظم مومنی تنظیم شده است.