عنوان فعالیت : سفر خیالی به آینده

موضوع فعالیت : کتاب "سلام من زمان هستم" نام کتابی برایشان خوانده شد، با علاقه به آن گوش دادند و سوال پرسیدند.

کلمات کلیدی : انفجار بزرگ، سفر خیالی به آینده، سفر به گذشته، روانخوانی، خواندن مجلات علمی

 خلاصه فعالیت : کتابی در مورد فرضیه چگونگی آغاز زمان، نسبیت زمان، سرعت نور وصدا برایشان خوانده شد بچه ها با علاقه ی باورنکردنی به موضوعات گوش می دادند و بعد فعالیت نوشتن متن سفر به آینده یا گذشته را انجام دادند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

30/10/1397

 یکشنبه

از 7/45   تا   9/30

یک ساعت و چهل و پنج دقیقه 

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

15 نفر

 11 تا 16 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

 

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 12 نفر

 3 نفر

 

خیلی برایشان هیجان انگیز بود

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق طوفان باران

چهار در پنج

گرد به اضافه سه صندلی در وسط اتاق

دفتر- خودکار- تخته - ماژیک

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • تشویق به تفکر در موضوعات علمی
  • آشنا شدن با مفاهیم علمی مانند زمان، سرعت و...
  • ایجاد علاقه و سوال به مطالب علمی  
  • تفکر و سفر خیالی در زمان آینده و گذشته
  • آموزش علوم

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

اعظم مومنی

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت : آموزشگر با علاقه قبل از این که بچه ها وارد کلاس شوند عنوان های مهم کتاب را روی تخته نوشت و امیدوار بود بچه ها از این کتاب هم مانند کتاب علمی؛ سلام من صفر هستم خوششان بیاید

بعد از فعالیت : آموزشگر وقتی اشتیاق و علاقه بچه ها را در یادگیری مطالب علمی می دید بسیار خوشحال و هیجان زده بود و از این همه علاقه تعجب کرده بود.

 

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

سلام من زمان هستم

-

-

-

-

-

 

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

 

 شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

امروز تصمیم دارم از مجموعه کتاب های لوکا نوولی کتاب "سلام من زمان هستم" را بخوانم، قبلاً کتاب "سلام من صفر هستم" را برایشان خوانده بودم. برای شروع  از بچه ها در مورد کتاب سلام من صفرهستم پرسیدم؛ با این که مطالعه آنها در سال های قبل در حد کتاب های درسی آن هم فقط برای یادگیری سوادآموزی بود، خیلی از مطالب علمی کتاب "سلام من صفر هستم" را به یاد می آوردند.

روی تخته ی کلاس قبل از این که بچه ها بیایند خلاصه ای از مطالب و عنوان های کتاب "سلام من زمان هستم" را برایشان نوشته بودم بخش هایی را شفاهی و بخش هایی را از روی کتاب خواندم و تصاویر کتاب را به آنها نشان می دادم. از انفجار بزرگ برایشان گفتم، عجیب بود که چقدر با علاقه به این موضوعات گوش می دادند. از تفاوت سرعت نور و سرعت صوت گفتم؛ برای درک بیشتر رعد و برق، دیدن نور و شنیدن صدای آنها را برایشان مثال زدم. در مورد فرضیه نسبیت زمان از دیدگاه انیشتن و فرضیه سفر در زمان و سفر به آینده را برایشان به همراه مثال های مختلف توضیح دادم مثلاً وقتی دو اتومبیل با سرعت های متفاوت، به سمت یک مقصد در حرکت باشند آن که سرعتش بیشتر باشد زودتر می رسد... خیلی با علاقه گوش می دادند و سوالاتی برایشان مطرح شده بود. یکی از بچه هایی که خیلی سوال می پرسید چند روز بعد با مجلات علمی که به امانت گرفته بود به کلاس آمد و در مورد بیدبنگ مطالبی را می گفت و گرانش و جاذبه زمین را برای بچه ها توضیح می داد که برایم خیلی جالب بود.

در آن روز بعد از کتابخوانی فعالیت سفر به زمان داشتند که هر یک از آن ها باید سفر خیالی به آینده یا گذشته را می نوشتند و برای بقیه می خواندند.

 

پیشنهادات برای آینده :

۱- نظرشان را در مورد کتاب خوانده شده بنویسند.

2- مطالبی که آموخته اند را برای یکی از دوستانشان تعریف کنند و نظر او را منتقل نمایند.

3- نمایش فیلم علمی برای آشنایی بیشتر با مفاهیم آموزش داده شده.

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.