۷ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

معرفی خانم شکوه حاجی نصرالله فعال خانه کودک ناصرخسرو

برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
ناصرخسرو انجمن

کتری دود ندارد

 

 

کتری دود ندارد

 

آموزش علوم بدون استفاده از کتاب درسی انجام می شود، روش مهمی که در آموزش علوم بکار می برم مشاهده و آزمایش است. یک روز برای خوش بو کردن کلاس عود روشن کرده بودم بچه ها توجه زیادی به دود آن داشتند از آن ها خواستم اسامی وسایلی که دود تولید می کنند را نام ببرند هر یک نام وسیله ای را گفت؛ ماشین، ذغال و.... یکی از آن ها گفت؛ دود کتری، برایشان توضیح دادم کتری دود ندارد. آن ها را به حیاط بردم یک کتری آب را روی گاز پیک نیکی به جوش آوردیم و بچه ها بخار آب را مشاهده کردند. تبدیل شدن آب به بخار، چگونگی تشکیل ابر و درست شدن قطرات باران را دیدند و برایشان توضیح دادم.

 

تنظیم از : خانم اعظم مومنی

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

درخت کلمات در اتاق ما به بار می نشیند

 

درخت کلمات در اتاق ما به بار می نشیند

 

سوادآموزی بدون استفاده از کتاب درسی و با خواندن کتاب های ادبیات کودک انجام شد. به یاد دارم وقتی کتاب راکت باسواد می شود را می خواندند در یک فعالیت جمعی بچه ها از حیاط یک شاخه حدودا نیم متری آوردند و روی یک پایه قرار دادند هر یک از آن ها کلماتی که آموخته بودند را روی کاغذی نوشتند و به شاخه های آن آویزان کردند درختشان را روی میز کلاس گذاشتیم و هر روز کلمات جدیدی که یاد می گرفتند را به آن اضافه می کردیم، بچه ها با ذوق و شوق فراوان این کارها را انجام می دادند و خوشحال بودند که باسواد می شوند. به این ترتیب درخت کلمات دراتاق ما به بار نشست.

 

تنظیم شده توسط : خانم اعظم مومنی

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

آموزش ریاضی بدون کتاب درسی

برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
ناصرخسرو انجمن

شوق بچه ها در کتابخوانی

عنوان فعالیت : شوق بچه ها در کتابخوانی

موضوع فعالیت : امانت دادن کتاب به بچه ها

کلمات کلیدی : عوض کردن کتاب ها ، یک خط خواندن ، تعریف داستان، پیدا کردن حروف و کلمات

 

خلاصه فعالیت :

به هر یک از بچه ها یک کتاب امانت داده شد و قرار شد بعد از خواندن، کتاب ها را با یکدیگرعوض کنند، به این ترتیب در مدت کوتاهی هر کدام چند کتاب خواهند خواند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

25/1/1398

یکشنبه

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

23 نفر

 7 تا 13 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

 

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 19 نفر

 4 نفر

 

ذوق و شوق و هیجان داشتند

 

 

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق بادبادک ها

چهار در پنج

نیمکت های پشت به هم در دو ردیف

کتاب-  تخته - ماژیک

 

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • روانخوانی
  • خواندن داستان
  • به اشتراک گذاشتن کتاب ها
  • پیدا کردن حروف و کلمات
  • اعتماد به نفس پیدا کردن
  • کمک کردن به یکدیگر در کتاب خواندن 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

فرشته داوریان

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

 

 

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

17 کتاب را خواندند

-

-

-

-

-

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

بعد از گذشت هفت ماه اکنون بچه ها حروف و کلمات را یاد گرفته اند و می توانند متن های ساده را بخوانند به همین دلیل از مدیر محترم خانه کودک خواستم کتاب هایی را برایشان آماده کنیم و به هر یک از آن ها کتاب بدهیم، دیروز کتابها را به آن ها دادم و خواستم خوب از آن نگهداری کنند و بعد از خواندن با یکدیگر عوض کنند صبح که به کلاس آمدم  بچه ها با شوق کتاب ها را در دست داشتند و مشغول خواندن بودند. خواستم هر کدام یک خط را بخوانند آن ها دو نفر دو نفر شروع به خواندن کردند و به یکدیگر کمک می کردند، یکی از آن ها برداشت خودش را از کتابی که خوانده بود بیان کرد دیگری داستان را تعریف می کرد. بعد از این فعالیت از آن ها خواستم کلمه هایی که در آن حروف غـ - ـغـ -غ  دارد را پیدا کنند و کلمه ها را روی تخته می نوشتند.

کتاب هایی که به آنها داده شد: 1- وقتی به ناهارخوری می رویم 2- به آسمان نگاه کن 3- کوچولو یا گنده پشمالو 4- دوستان من 5- رفتم به باغی 6- تو کوچولو هستی، نیستی 7- حواس پنجگانه 8- ترس نداره 9- تو این کتاب چه خبر است 10- بدبیاری 11- از دکتر می ترسی 12- کلاغ 13- گردن دراز 14- دعوا نکنیم 15- یک دوست باحال یخی 16- مال من مال تو 17- بیا با هم بنویسیم

 

پیشنهادات برای آینده :

1- در دو خط درباره ی کتابی که خوانده اند بنویسند.

2- نقاشی در ارتباط با کتابی که داشتند بکشند و یک اسم جدید برای داستان آن بنویسند.

3- کلمات جدید و سخت آن را روی یک ورق کاغذ بنویسند و به تخته بچسبانند.

 

 از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

خودم می خواهم بخوانم

عنوان فعالیت : خودم می خواهم بخوانم

موضوع فعالیت : نوشتن پایان یک داستان که تا نیمه برایشان خوانده شده بود.

کلمات کلیدی : قلب مترسک، روانخوانی، نوشتن متن، پایان داستان، بالا رفتن اعتماد به نفس

 خلاصه فعالیت : ماجراهای کتاب "قلب مترسک" که قبلا تا نیمه خوانده شده بود توسط بچه ها یادآوری شد و بعد  پایان داستان را به فکر خود نوشتند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

20/9/1397

 سه شنبه

از 7/45   تا   9/30

یک ساعت و چهل و پنج دقیقه 

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

16 نفر

 11 تا 16 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

 

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 10 نفر

 6 نفر

 

نوشتن را دوست داشتند و اعتماد به نفسشان بالا رفته

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق طوفان باران

چهار در پنج

گرد به اضافه سه صندلی در وسط اتاق

دفتر- خودکار- تخته - ماژیک

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • تشویق به نوشتن
  • ایجاد علاقه به داستان نویسی
  • بالا بردن اعتماد به نفس
  • تقویت قدرت تخیل
  • یادآوری کتابی که فقط یک مرتبه خوانده بودند

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

اعظم مومنی

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت : آموزشگر انتظار نداشت بچه ها بتوانند چند صفحه بنویسند.

بعد از فعالیت : آموزشگر از دیدن نوشته های بچه ها و بالا رفتن اعتماد به نفس آنها خوشحال شده بود.

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

قلب مترسک

-

-

-

-

-

 

 

 

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

 شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

امروز ادامه کتاب قلب مترسک را کار کردیم اول کمی روانخوانی کردند یکی از آنها که همیشه خجالت می کشید بخواند خواندنش خیلی بهتر شده و با اعتماد به نفس می خواند و به مسخره کردن دیگران توجه نمی کرد. بعد از آن کتاب قلب مترسک را که نیمه کاره خوانده شده بود را ورق زدم و با تماشای تصاویر کتاب ماجرای آن را بیان می کردند، تا رسیدیم به جایی که کتاب نیمه کاره رها شده بود از آن ها خواستم باقی داستان را از فکر خودشان بنویسند. در سال های گذشته بچه های پایه سوم خیلی کم می توانستند بنویسند اما بعضی از این بچه ها؛ با وجود غلط دیکته، پایان داستان را تا دو صفحه نوشته بودند. همان دانش آموزی که خجالت می کشید، امروز برای پایان داستان چند خطی نوشته بود و با این که دوستانش به او می گفتند بده ما برایت بخوانیم خودش داستانش را خواند و گفت خودم می خواهم بخوانم و خیلی خوب نوشته بود. یکی دیگر از بچه ها یک صفحه کامل نوشته بود و گفت هنوز ادامه دارد داستانم را در خانه کامل می کنم بعد برایتان می خوانم. استقبال بچه ها از نوشتن باعث شد که موضوع مسابقه داستان نویسی را برایشان مطرح کنم بعضی از بچه ها از این موضوع استقبال کردند.

 

پیشنهادات برای آینده :

۱- تصاویر یک کتاب را ببینند و برای آن ها داستانی بنویسند.

2- داستانی کوتاه برایشان خوانده شود و برای آن نقاشی بکشند.

3- فیلم یا کارتونی کوتاه ببینند و ماجای آن را بنویسند.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

سفر خیالی به آینده

عنوان فعالیت : سفر خیالی به آینده

موضوع فعالیت : کتاب "سلام من زمان هستم" نام کتابی برایشان خوانده شد، با علاقه به آن گوش دادند و سوال پرسیدند.

کلمات کلیدی : انفجار بزرگ، سفر خیالی به آینده، سفر به گذشته، روانخوانی، خواندن مجلات علمی

 خلاصه فعالیت : کتابی در مورد فرضیه چگونگی آغاز زمان، نسبیت زمان، سرعت نور وصدا برایشان خوانده شد بچه ها با علاقه ی باورنکردنی به موضوعات گوش می دادند و بعد فعالیت نوشتن متن سفر به آینده یا گذشته را انجام دادند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

30/10/1397

 یکشنبه

از 7/45   تا   9/30

یک ساعت و چهل و پنج دقیقه 

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

15 نفر

 11 تا 16 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

 

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 12 نفر

 3 نفر

 

خیلی برایشان هیجان انگیز بود

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق طوفان باران

چهار در پنج

گرد به اضافه سه صندلی در وسط اتاق

دفتر- خودکار- تخته - ماژیک

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • تشویق به تفکر در موضوعات علمی
  • آشنا شدن با مفاهیم علمی مانند زمان، سرعت و...
  • ایجاد علاقه و سوال به مطالب علمی  
  • تفکر و سفر خیالی در زمان آینده و گذشته
  • آموزش علوم

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

اعظم مومنی

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت : آموزشگر با علاقه قبل از این که بچه ها وارد کلاس شوند عنوان های مهم کتاب را روی تخته نوشت و امیدوار بود بچه ها از این کتاب هم مانند کتاب علمی؛ سلام من صفر هستم خوششان بیاید

بعد از فعالیت : آموزشگر وقتی اشتیاق و علاقه بچه ها را در یادگیری مطالب علمی می دید بسیار خوشحال و هیجان زده بود و از این همه علاقه تعجب کرده بود.

 

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

سلام من زمان هستم

-

-

-

-

-

 

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

 

 شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

امروز تصمیم دارم از مجموعه کتاب های لوکا نوولی کتاب "سلام من زمان هستم" را بخوانم، قبلاً کتاب "سلام من صفر هستم" را برایشان خوانده بودم. برای شروع  از بچه ها در مورد کتاب سلام من صفرهستم پرسیدم؛ با این که مطالعه آنها در سال های قبل در حد کتاب های درسی آن هم فقط برای یادگیری سوادآموزی بود، خیلی از مطالب علمی کتاب "سلام من صفر هستم" را به یاد می آوردند.

روی تخته ی کلاس قبل از این که بچه ها بیایند خلاصه ای از مطالب و عنوان های کتاب "سلام من زمان هستم" را برایشان نوشته بودم بخش هایی را شفاهی و بخش هایی را از روی کتاب خواندم و تصاویر کتاب را به آنها نشان می دادم. از انفجار بزرگ برایشان گفتم، عجیب بود که چقدر با علاقه به این موضوعات گوش می دادند. از تفاوت سرعت نور و سرعت صوت گفتم؛ برای درک بیشتر رعد و برق، دیدن نور و شنیدن صدای آنها را برایشان مثال زدم. در مورد فرضیه نسبیت زمان از دیدگاه انیشتن و فرضیه سفر در زمان و سفر به آینده را برایشان به همراه مثال های مختلف توضیح دادم مثلاً وقتی دو اتومبیل با سرعت های متفاوت، به سمت یک مقصد در حرکت باشند آن که سرعتش بیشتر باشد زودتر می رسد... خیلی با علاقه گوش می دادند و سوالاتی برایشان مطرح شده بود. یکی از بچه هایی که خیلی سوال می پرسید چند روز بعد با مجلات علمی که به امانت گرفته بود به کلاس آمد و در مورد بیدبنگ مطالبی را می گفت و گرانش و جاذبه زمین را برای بچه ها توضیح می داد که برایم خیلی جالب بود.

در آن روز بعد از کتابخوانی فعالیت سفر به زمان داشتند که هر یک از آن ها باید سفر خیالی به آینده یا گذشته را می نوشتند و برای بقیه می خواندند.

 

پیشنهادات برای آینده :

۱- نظرشان را در مورد کتاب خوانده شده بنویسند.

2- مطالبی که آموخته اند را برای یکی از دوستانشان تعریف کنند و نظر او را منتقل نمایند.

3- نمایش فیلم علمی برای آشنایی بیشتر با مفاهیم آموزش داده شده.

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن