۱۰ مطلب در تیر ۱۴۰۱ ثبت شده است

من هم می خواهم عضو شورای دانش آموزی باشم

 

 

من هم می خواهم عضو شورای دانش آموزی باشم

 

شور و هیجانی در اتاق ها برای انتخابات شورای دانش آموزی برپا شده، تعداد زیادی از بچه ها مایل هستند این مسئولیت را به عهده بگیرند در کلاس ما هم بچه ها خیلی هیجان دارند برای آن ها از مسئولیت های شورای دانش آموزی گفتم این که کسی که عضو شورا می شود باید صدای سایر بچه ها باشد و خواسته های آن ها را به گوش مسئولین خانه کودک برساند و باید مؤدب و رفتار خوبی داشته باشد و بتواند خوب سخن بگوید در ضمن هر وقت لازم شد صاحب کارش به او اجازه دهد که تا ساعت ده و نیم در خانه کودک بماند، سپس خواستم هر کسی خود را واجد شرایط می بیند داوطلب شود همه ی بچه ها دستشان را بالا بردند دوباره گفتم باید هر دو هفته یکبار تا ساعت ده و نیم در خانه کودک بمانید این براتون مشکلی ایجاد نمی کند؟ و بعد با تاکید پرسیدم چه کسی داوطلب می شود؟ که همه دوباره دست هایشان را بالا بردند، به ناچار اسامی همه را روی تخته نوشتم و برایشان توضیح دادم فقط می توانید به دو نفر رای دهید.

یکی از بچه ها که بسیار ناآرام هست و به بقیه زور می گوید بلند شد و با لحن تحکم آمیزی به بقیه گفت به من رای دهید. مدتی است که او را نزدیک خودم آورده ام البته او حاضر نبود از ته کلاس جایش را عوض کند به او گفتم ؛ پسرم شما که نزدیک من باشید اگر کاری داشته باشم راحت تر می توانم از شما کمک بگیرم. وقتی او ته کلاس بود با بچه ها مدام دعوا و زد و خورد می کرد و یا به دیوار مشت می کوبید، از وقتی که جایش را عوض کردم آرام تر شده اما امروز دوباره با فریاد از بقیه می خواست به او رای دهند. خلاصه رای گیری به پایان رسید و یکی از دو نفری که رای آورد همین پسر بود. دوباره شرایط عضو شورا را جداگانه برای دو نماینده ی اتاقمان توضیح دادم و از آن ها خواستم در جلسات شورا نظر بچه ها را منتقل نمایند.

 

 

پی نوشت یک : این خاطره مربوط به آبان ماه سال ۱۳۹۷ می باشد.

پی نوشت دو : این مطلب توسط خانم اعظم مومنی تنظیم شده است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

من و بابام

عنوان فعالیت : قصه ی آشپزی بابام

موضوع فعالیت : داستانی از کتاب من و بابام برای بچه ها خوانده شد.

کلمات کلیدی : آشپزی بابا، غذای سوخته و بدمزه بابا، روانخوانی، کلمه نویسی، گوش کردن به قصه

 

خلاصه فعالیت : قصه دیگری از کتاب قصه های من و بابام خوانده شد و بچه ها با دقت و علاقه به آن گوش می دادند در پایان کتاب را خواندند و کلمه های آن را نوشتند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

1397/7/23

دوشنبه

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

بیست و یک نفر

 9 تا 12 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

 

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 

 

 

کاملا متوجه می شوم که آنها با موضوعات داستان همزادپنداری می کنند

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق یاران

پنج در سه

نیمکت ها در دو ردیف پشت هم

کتاب- دفتر- مداد- تخته - ماژیک

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • داستان خوانی
  • آموزش خواندن و نوشتن
  • بالا رفتن اعتماد به نفس بچه ها
  • لذت بردن از گوش دادن به داستان های کتاب

 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

لیلا شیخی پور

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

 

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

 قصه های من و بابام

-

-

-

-  

-

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر: 

مدتی است که کتاب قصه های من و بابام را با بچه ها کار می کنم در این مجموعه داستان ها، قصه های جذابی از زندگی پدر و پسری دارد که با یکدیگر تنها زندگی می کنند. کودکان ما مهاجرانی هستند که برای کار کردن به ایران آمده اند و دور از خانواده به همراه یکی از اقوام بزرگتر یا پدرشان زندگی می کنند و من به خوبی این موضوع را حس می کنم که آنها با ماجراهای این کتاب همزاد پنداری دارند و قصه های این کتاب را دوست دارند. موضوع داستان امروز آشپزی کردن من و بابام بود پدر غذایی که درست کرده سوخته و بد مزه شده بود و نمی توانستند بخورند. بعد از خواندن داستان بچه ها کتاب را دست به دست چرخاندند و از روی آن خواندند و به نوبت پای تخته آمدند و کلمات آن را می نوشتند.

 

چالشی که با آن روبرو بودم: 

از بچه ها می خواستم با صدای بلند برای بقیه بخوانند تا اعتماد به نفسشان بالا برود اما اگر کسی اشتباه می خواند یا غلط می نوشت بقیه او را مسخره می کردند.

 

پیشنهادات برای آینده :

1- اگر دوست داشتند نقاشی خود و پدرشان را بکشند.

2- خاطره ای از پدر خود را بنویسند.

3- یک آرزو برای پدر و مادر خود بنویسند.

4- بگویند دوست دارند پدرشان چه رفتاری داشته باشد.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

پی نوشت : این مطلب توسط خانم اعظم مومنی تنظیم شده است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

شهر خود را روی نقشه پیدا کنیم

عنوان فعالیت : شهر خود را روی نقشه پیدا کنیم

موضوع فعالیت : روی نقشه افغانستان به دنبال شهر و روستای خود می گشتند و با ذوق و هیجان آن را پیدا می کردند.

کلمات کلیدی :  نقشه افغانستان، همسایه های ایران، شهر و محله ها، رنگ کردن، ذوق و علاقه، گفت و گو 

 

خلاصه فعالیت : به هر یک از بچه ها یک نقشه ی بدون نوشته داده شد تا شهر و روستای خود را با کمک یک نقشه ی بزرگ و کامل، پیدا و بعد نقشه خودشان را رنگ نمایند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

1397/10/17

 

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

بیست و یک نفر

 9 تا 12 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

19 نفر

 دونفر

 

خیلی ذوق و هیجان داشتند  

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق یاران

سه در پنج

نیمکت های پشت هم در سه ردیف  

کتاب- دفتر- مداد- تخته - ماژیک

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • یادگیری استفاده از نقشه
  • یادگیری شهرها و استان های کشورشان
  • رنگ آمیزی کردن
  • دقت در پیدا کردن شهرها و روستاهایشان و نوشتن نام آنها
  • یادگرفتن همسایه های افغانستان

 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

لیلا شیخی پور

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

-

-

-

-

-  

نقشه افغانستان

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

به هر یک از بچه ها نقشه ی بدون نوشته ی افغانستان را دادم و نقشه ی کامل را روی تخته چسباندم و از آن ها خواستم شهر، روستا و محل زندگی خود را روی نقشه پیدا نمایند و بعد آن ها را روی نقشه خود رنگ کنند بعد نام استانها و شهر های معروفی که می شناختند را پیدا کردند این فعالیت را خیلی با ذوق و علاقه انجام می دادند در پایان هم نقشه های رنگ آمیزی شده شان را که حالا اسم استانها و شهرها هم بر روی آن نوشته شده بود را به دیوار چسباندیم. روی نقشه ی بزرگی که به تخنه چسبانده بودم همسایه های افغانستان را هم داشت و بچه ها همسایه های کشورشان را هم مشاهده می کردند، یکی از بچه ها پرسید؛ خانم این که ایران نقشه ی افغانستان را کنار نقشه ی خودش گذاشته بد نیست؟ دیگری گفت ایرانی ها می خواهند افغانستان را هم برای خودشان کنند اما آمریکا نمی گذارند، یکی دیگر گفت اگر من در افغانستان یک ایرانی ببینم یک چک به او می زنم. برایشان توضیح دادم این کشورها همسایه هم هستند و مرز بین آن ها هست و همسایه ها نمی توانند در امورات یکدیگر دخالت کتتد و با یکدیگر دوست هستند.

 

 

پیشنهادات برای آینده :

1- نقشه ی مدرسه شان را بکشند.

2- همسایه های اطراف مدرسه شان را بکشند.

3- نقشه داخل مدرسه شان را بکشند و رنگ کنند.

4- با استفاده از مداد رنگی مرز بین مکان ها را روی نقشه شان پیدا کنند.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

پی نوشت : این مطلب توسط خانم اعظم مومنی تنظیم شده است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

دانه بکاریم

عنوان فعالیت : دانه بکاریم

موضوع فعالیت : خواندن کتابی در مورد کاشت دانه و گفت و گو در مورد کاشت انواع گیاهان. 

کلمات کلیدی : گلدان، کاشت گیاه، خواندن کلمات، جمله نویسی، درستکاری شخصیت های داستان

 

خلاصه فعالیت : کتاب داستان گلدان بی دانه برای بچه ها خوانده شد و مثل همیشه با علاقه گوش می دادند و در مورد نحوه کاشت گیاه گفت و گو کردند و کلمات آن را نوشتند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

23/7/1397

دوشنبه

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

بیست و پنج نفر

 9 تا 13 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 با تاخیر آمدند

 یک نفر

 

خیلی دوست داشتند  

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق یاران

چهار در پنج

نیمکت های پشت هم در دو ردیف  

کتاب- دفتر- مداد- تخته - ماژیک

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • داستان خوانی
  • گفت و گو در مورد کاشت انواع سبزیجات
  • بیان تجربیات
  • هر نفر یک دانه بکارند
  • گفت و گو در مورد شخصیت داستان

 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

لیلا شیخی پور

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

گلدان بی دانه

-

-

-

-  

-

 

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

امروز داستان گلدان بی دانه را برای بچه ها خواندم با این که برخی از آن ها بسیار ناآرام هستند گوش دادن به کتابخوانی را خیلی دوست دارند و با دقت گوش می کنند. پس از داستان با بچه ها در مورد کاشت انواع سبزیجات و گیاهان دیگر گفت و گو کردیم و بچه ها از تجربیات خودشان گفتند. قرار شد بچه ها یک دانه به دلخواه در یک گلدان بکارند و نحوه کاشت آن را از ابتدا تا مراحل رشد آن را گزارش کنند. در مورد راستگویی و درستکاری شخصیت های داستان هم با بچه ها صحبت کردیم. در پایان هم کلمه های کتاب را نوشتند و با آنها جمله ساختند.

 

پیشنهادات برای آینده :

1- یک نقاشی برای موضوع کتاب بکشند.

2- از بزرگترهای خود در مورد کاشت گیاهان دیگر بپرسند و تجربیات آنها را در کلاس بگویند.

3- در مورد رفتار یکی از دوستان یا آشنایانشان که دیگران او را به راستگویی می شناسند بگویند .

4- تصویری از خودشان بکشند و ویژگی های خود را کنار آن بنویسند.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

پی نوشت : این مطلب را خانم اعظم مومنی تنظیم کرده اند.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

با یک بار شنیدن به یاد می آوردند

عنوان فعالیت : با یک بار شنیدن به یاد می آوردند

موضوع فعالیت : خواندن کتاب این گوزن شاخ دار چه فایده ای دارد؟

کلمات کلیدی : داستان گوزن شاخدار، جمله نویسی، گفت و گو، به یاد آوردن داستان

 

خلاصه فعالیت : داستان گوزن شاخ دار چه فایده ای دارد برای بچه ها خوانده شد و در پاسخ به سوالات مطرح شده مشارکت می کردند، کلمات جدید را یادگرفتند و جمله نویسی کردند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

1397/7/16

 

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

بیست و یک نفر

 9 تا 12 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 

 

 

قصه خوانی را خیلی دوست داشتند  

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق یاران

چهار در پنج

نیمکت های پشت هم در دو ردیف  

کتاب- دفتر- مداد- تخته - ماژیک

 

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی
  • به فکر واداشتن بچه ها با طرح سوالات گوناگون
  • گفت و گو در مورد اهمیت دوستی ها
  • جمله نویسی
  • تمرین نگارش

 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

لیلا شیخی پور

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

 گوزن شاخدار فایده اش چیه ؟

-

-

-

-  

-

 

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

بچه ها گوش دادن به داستانخوانی را خیلی دوست دارند وقتی کتاب "گوزن شاخدار فایده اش چیه؟" را برایشان می خواندم همه ساکت بودند و با دقت گوش می دادند، در پایان کتاب سوالاتی را از آن ها پرسیدم مانند؛ آیا شما هم در خانه غذا درست می کنید؟ آیا در کارهای خانه همکاری دارید؟ دوست در زندگی چه اهمیتی دارد؟ گوزن کجا زندگی می کند؟ شاخ گوزن به چه درد می خورد؟ ..... در پاسخ به این سوال که "هزینه ی تعمیر ماشینی که در این داستان تصادف کرده چقدر است؟" پاسخ دادند بستگی به مدل ماشین دارد. این کودکان با این که کم سن هستند مسئولیت های بزرگی را به دوش می کشند؛ هم در مغازه کار می کنند و هم بخشی از مسئولیت های خانه را به عهده دارند. بعد از این فعالیت کلمات جدید را در کتاب پیدا کردند جمله سازی کردند وسپس پای تخته جمله هایشان را نوشتند و جاهای خالی را در جمله پر کردند. بعد از گذشت یک هفته از این فعالیت، هنگام رونویسی داستان ، بچه ها جمله های داستان را جلو جلو می گفتند و داستان را تعریف می کردند در پایان بچه ها گفتند؛ فایده این گوزن دوستی اش با جک است و این دوستی برای گوزن هم مفید بوده.  

 

 

پیشنهادات برای آینده :

1- بازی کردن نمایش داستان و بچه ها نقش یکی از شخصیت ها را بازی کنند .

2- بجه ها هر یک به دلخواه موضوع یا اتفاقی را به داستان اضافه نمایند.

3- تجربه خودشان را در دوستی بیان نمایند.

4- در ارتباط با داستان نقاشی بکشند.

5- با خمیر شکل شخصیت های داستان را درست نمایند.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

پی نوشت : این مطلب توسط خانم اعظم مومنی تنظیم شده است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

آرزوهایمان را نقاشی کنیم

عنوان فعالیت : آرزوهایمان را نقاشی کنیم

موضوع فعالیت : از رویاهایشان گفتند و نقاشی کشیدند

کلمات کلیدی : رویا، نقاشی، ماشین سبز رنگ، آرزوی داشتن دوچرخه، آهنگ گوش دادن به همراه نقاشی کشیدن 

 

خلاصه فعالیت : بعد از خواندن کتاب فراتر از رویا، بچه ها از رویاهایشان گفتند، آهنگ گوش دادند و نقاشی کشیدند.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

1398/3/8

دوشنبه

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

21 نفر

 9 تا 12 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

12 نفر

7 نفر

 

خوشحال بودند

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق یاران

سه در پنج

نیمکت های پشت هم در دو ردیف  

کتاب- دفتر- مداد- تخته - ماژیک

 

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • داستان خوانی
  • فکر کردن به آرزوها
  • نقاشی کشیدن
  • بیان آرزوها
  • لذت بردن از فعالیت در کلاس

 

 مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

لیلا شیخی پور

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

فراتر از رویا

-

-

-

-  

-

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر: 

امروز برای بچه ها کتاب "فراتر از رویا" را خواندم و از بچه ها خواستم رویاهای خود را نقاشی کنند بیشتر آنها نمی دانستند چه بکشند و یا بعضی از آنها نمی توانستند نقاشی کنند. یکی از آنها ماشین کشید و گفت آرزو دارد یک ماشین سبز رنگ داشته باشد. دو نفر دوچرخه کشیدند و از آرزویشان گفتند که دوست دارند دوچرخه داشته باشند. یکی از بچه ها که خیلی هم ناآرام است و با بقیه مدام درگیر می شود شکل یک اسلحه کشید و گفت آرزویش داشتن اسلحه است.

نکته جالب این است که وقتی نقاشی می کشیدند از من خواستند برایشان آهنگ پخش کنم و بچه ها در حالی که به آهنگ گوش می دادند و بستنی می خوردند نقاشی می کشیدند و از آرزوهایشان می گفتند.

 

چالشی که با آن روبرو بودم: 

 

 

پیشنهادات برای آینده :

1- آرزویی برای پدر و مادر خود بیان کنند.

2- آرزویی برای خواهر یا برادرشان بنویسند.

3- فکر کنند در سال آینده دوست دارند کجا باشند و آن را نقاشی کنند.

4- بگویند چه کارهایی برای رسیدن به آرزوهایشان باید انجام دهند.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

 

پی نوشت : این مطلب توسط خانم اعظم مومنی تنظیم شده است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

گاهی پند و اندرز هم می تواند مفید باشد

عنوان : گاهی پند و اندرز هم می تواند مفید باشد

اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت روش های مختلفی را برای آموزش بیان کرده اند و با استدلال برخی از شیوه های آموزشی را قاطعانه رد کرده اند اما من بعد از سال ها تدریس به این نتیجه رسیده ام که آموزش را نباید در قالب یک روش محدود کرد بلکه براساس اهداف آموزش، مخاطب و شرایط کودکان  می شود با خلاقیت روش مناسبی را اتخاذ کرد و آموزش را پیش برد. برای نمونه؛ در میان همکاران خود شخصی را می شناسم که سال ها با کودکان کار و مهاجر کار می کنند، ایشان در آموزش هایشان از روش پند و اندرز بسیار استفاده می کنند به همین دلیل مورد انتقاد هم قرار می گیرند زیرا این روش همیشه روشی نادرست ارزیابی شده که البته صحیح هم هست اما از آن جایی که کودکان مخاطب ایشان بچه های دور از والدین و مهاجر هستند و تحت سرپرستی یک نفر از اقوام بزرگترشان مانند عمو، دایی و... هستند و در معرض خشونت های بسیار در خانه و محل کار قرار دارند، پند و نصیحت های مادرانه و دلسوزانه با کلامی محبت آمیز و روی خوش از جانب آموزشگر در دل و جان این بچه ها می نشیند و تاثیر بسیار خوبی داشته و ارتباط صمیمانه ای بین کودکان و آموزشگر ایجاد شده به طوری که بچه ها خیلی راحت از دلتنگی هایشان با ایشان گفت و گو می کنند و بارها به ایشان گفته اند شما را مثل مادرمان دوست داریم. پس بکار بردن خلاقیت و مهارت در استفاده ی بجا از روش های گوناگون می تواند آموزشگر را به اهدافش نزدیک نماید.

پی نوشت یک : این تجربه مربوط به سال ۹۷-۹۸ می باشد.

پی نوشت دو : تنظیم مطلب از خانم اعظم مومنی است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

فاکتور بنویسیم

عنوان فعالیت : فاکتور بنویسیم

موضوع فعالیت : آموزش فاکتورنویسی با توجه به اهمیتی که برای کودکان مخاطب ما دارد.

کلمات کلیدی : فاکتور نویسی، آموزش ریاضی، فروشگاه، مبلغ کل، قیمت، مُهر

 

خلاصه فعالیت :

کمک گرفتن از فاکتور نویسی برای آموزش ریاضی زیرا مخاطبان این فعالیت کودکانی هستند که در فروشگاه های  لوازم یدکی مشغول به کارند و آموختن فاکتور نویسی برایشان اهمیت دارد.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

1397/11/29

 دوشنبه

از 7/45   تا   9/30

یک ساعت و چهل و پنج دقیقه 

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

بیست نفر

 11 تا 16 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

 

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

?

 ?

 

خیلی برایشان هیجان انگیز بود

 

 

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق گل یاس

چهار در پنج

گرد به اضافه سه صندلی در وسط اتاق

فاکتور- کاربن- تخته - ماژیک

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • بیان اسامی اجناسی که می فروشند
  • بیان قیمت های اجناس و آموزش ضرب و جمع
  • آشنایی با کاربن و ضرورت استفاده از آن در فاکتورنویسی
  • زیر هم نویسی اعداد
  • آشنایی با قالب فاکتورها
  • اهمیت امضا و تاریخ در فاکتور
  • آشنایی با اهمیت شماره یک فاکتور در دو نسخه اصل و کپی
  • آموزش ریاضی به شکل کاربردی با توجه به نیاز مخاطب

 

 

 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

پروین صادقی

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت : دوست داشتم فاکتورنویسی را خوب یاد بگیرند

بعد از فعالیت : یادگیری فاکتورنویسی بچه ها، برایم هیجان انگیز بود

 

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

-

-

-

-

-

-

 

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد – در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

بچه ها مفاهیم ریاضی را با انجام فعالیت های گوناگون می آموزند. آموختن چهارعمل اصلی در ریاضیات خصوصا برای این بچه ها که کار می کنند بسیار اهمیت دارد، بعضی از آن ها به طور ذهنی در محیط کار این عملیات را انجام می دهند اما راه حل ها را نمی دانند. روش صحیح فاکتور نویسی یکی از مواردی است که باید این بچه ها بدانند. در دوره های آموزش ریاضی که توسط مربیان موسسه پژوهشی کودکان دنیا گذراندیم هم براین موضوع تاکید داشتند و در یک جلسه به طور کامل آن را بررسی کردند. زنگ ریاضی این هفته از بچه ها خواستم اسامی اجناسی که در مغازه می فروشند را به همراه قیمت آنها بنویسند و به تک تک آنها یک برگ فاکتور و کاربن دادم و خواستم با استفاده از کاربن برای هر فاکتور دو نسخه تهیه نمایند و اسامی تعدادی از اجناس  را به دلخواه در فاکتور زیرهم یادداشت نمایند در بالای فاکتور اسم فروشگاه و خریدار را بنویسند، بعد از محاسبه جمع کل قیمت ها، فاکتور را امضا نمایند. این فعالیت را با بازی خریدار و فروشنده هم انجام دادند و فاکتورها را بعد از تهیه به خریدار می دادند. مشاهده کردم تعدادی از بچه ها برای نوشتن فاکتور مشکل دارند که تصمیم گرفتم برای آنها جداگانه روی تخته جدول فاکتور را رسم کنم و توضیح دهم.

 

چالش هایی که آموزشگر در ضمن اجرای فعالیت با آن روبرو بوده: 

بچه ها  واحد پول را به تومان می نوشتند و تبدیل کردن ریال به تومان را نمی دانستند و گیج می شدند.

کم کم یادگرفتند سه رقم سه رقم اعداد را از سمت راست علامت بزنند و بخوانند.

 

 

 

پیشنهادات برای آینده :

  1. فاکتور نویسی برای آموزش یکان ، دهگان و.. و زیر هم نویسی اعداد خیلی مؤثر است .

 

2- فاکتور نویسی برای آموزش ریاضی خصوصا ضرب، تفریق وجمع

3- فاکتور نویسی برای یادگیری پگونگی استفاده از خط کش و جدول کشیدن

4- فاکتور نویسی برای یاگیری منطق قیمت گذاری برای اجناس .

5- فاکتور نویسی برای یادگیری نحوه استفاده از ماشین حساب.

6- فاکتور نویسی برای یادگیری تخفیف و درصد.

7- می توانند مُهر خود را طراحی و درست کنند.

8- می توانند لیست انبار و تنخواه درست نمایند و با این مفاهیم آشنا شوند.

9- یک فروشگاه هفتگی راه بیاندازند و خرید و فروش و تهیه فاکتور را به طور عملی یادبگیرند.

10- از دانش آموز خواسته شود خرید هفتگی اش را در جدول اعداد فاکتور نویسی بنویسد و قیمت هر یک عدد را ضرب در تعداد خرید کند و در پایان جمع کل را بدست آورد.

11- برای آشنا کردن بچه ها با مسائل حقوقی مانند؛ اهمیت امضا، آشنایی با مهر، اهمیت شماره سریال فاکتورها می شود از فاکتورنویسی استفاده کرد.

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

پی نوشت : تنظیم این مطلب توسط خانم اعظم مومنی صورت گرفته است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

با دنیای وسلی آشنا شویم

عنوان فعالیت : با دنیای وسلی آشنا شویم

موضوع فعالیت : آشنایی با ابزارها و فعالیت هایی که وسلی در مزرعه اش بکار می برد.

کلمات کلیدی : مزرعه وسلی، کلاه وسلی، ترازوی دست ساز، بافتنی با الیاف

 

خلاصه فعالیت :

بعد از خواندن کتاب وسلی آباد برای آشنایی بیشتر کودکان با دنیای وسلی بعضی از ابزارهایی که او استفاده می کرد را در اتاق درس به بچه ها نشان دادم.

 

زمان اجرای فعالیت :

تاریخ

روز هفته

زمان فعالیت

مدت زمان

21/8/۱۳۹۷

دوشنبه 

از 45/7   تا   30/09

یک ساعت  و چهل و پنج

 

 مخاطبانی که فعالیت برای آن ها طراحی شده :

تعداد نفرات

محدوده سنی

جنسیت

وضعیت اقامت

وضعیت سرپرستی

وضعیت اشتغال

بیست نفر

 11 تا 16 سال

 مرد

 مهاجر بدون کارت اقامت

 اکثر آن ها تحت سرپرستی پدر، عمو یا برادر بزرگتر هستند

 اکثر آن ها در لوازم یدکی های خیابان امیر کبیر کار می کنند

وضعیت حضور مخاطبان در فعالیت :

حاضرین در محل

غائبین

افراد در حیاط

حس و حال مخاطبین

 با تاخیر آمدند

 یک نفر

 

از انجام فعالیت خوشحال بودند  

 

 

 

 ویژگی محل اجرای فعالیت:

نام محل اجرا

ابعاد محل

چیدمان صندلی ها

امکانات

اتاق گل یاس

چهار در پنج

گرد به اضافه سه صندلی

گلدان- ترازوی دست ساز- کاموا- بافتنی- تخته - ماژیک

 

این فعالیت تلاشی برای ایجاد بسترهای زیر بوده است :

  • آشنایی با دنیای وسلی
  • علاقمند کردن کودکان به کتابخوانی
  • مشاهده بافتن شال با کاموا و میل بافتنی
  • آشنایی با ماشین ریسندگی
  • ترازو و اندازه گیری
  • آشنایی با واحدهای اندازه گیری جرم و لیتر
  • مشاهده ی هاون و امتحان کردن آن
  • آشنایی با گل و گیاه و بذر کاشتن

 

 

مجری و مشاهده‌گر فعالیت :

آموزشگر

همیار آموزشگر

مشاهده‌گر

پروین صادقی

-

-

 

حال و هوای آموزشگر قبل و بعد از فعالیت :

قبل از فعالیت :

بعد از فعالیت : .

پیوست های همراه اجرا :

کتاب

عکس

فیلم

کار برگ

موسیقی

دیگر موارد

وسلی آباد

-

-

-

-

-

 

پیوست های بعد از اجرا :

یادداشت آموزگار

عکس

فیلم

کار کودک

مصاحبه با کودک

ارزیابی کودک

موارد دیگر

دارد - در دفتر مربوطه

-

-

-

-

-

-

 

شرح فعالیت از زاویه دید آموزشگر اصلی: 

وسلی آباد اولین کتابی است که برای آموزش ادبیات با بچه ها کار کردم در این کتاب بچه ها با دنیای وسلی آشنا شدند؛ او در زمینی که برای خودش انتخاب کرده بود گیاهان مختلف می کارد و با الیاف گیاهان برای خودش لباس و کلاه درست می کند او رسم و رسوم مردم شهر را نمی پسندد و تمدن خودش را ایجاد کرده بود. برای آشنایی بیشتر بچه ها با فعالیت های وسلی، گلدانی را به اتاق درس آوردم تا بچه ها مراحل رشد گیاه و بذرپاشی را از نزدیک مشاهده کنند، با یک ترازوی دست ساز واحد اندازه گیری جرم و مایعات، انواع ترازوهای دستی، دیجیتالی و باسکول را توضیح دادم. یک شال نیمه بافته شده را با میل بافتنی به بچه ها نشان دادم و آنها هر کدام بافتن با میل را امتحان کردند و متوجه شدند وسلی چگونه با الیاف گیاهان برای خودش کلاه می بافت.

 

پیشنهادات برای آینده :

1- جستجو در مورد تمدن های مختلف

2- ارائه نمونه هایی از تصاویر هنرهای مختلف برای معرفی و آشنا نمودن  بچه ها

3- بیان تاریخچه و اهمیت بعضی از کارهای هنری مانند؛ قالی بافی، چرم دوزی، نجاری و هر چیزی که بچه ها در زندگی به طور روزمره با آن مواجه هستند.

4- رفتن به موزه ایران باستان

5- کاشت یک نهال و آبیاری آن توسط کودکان و مشاهده ی مراحل رشد آن

6- بافت کلاه یا سبد به سبک حصیربافی

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

 

 

پی نوشت : تنظیم این مطلب از خانم اعظم مومنی است.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن

ای کاش جنگ تمام شود

 

ای کاش جنگ تمام شود

 

بعد از گذشت سه ماه از شروع سال تحصیلی دو کودک از بچه های قدیم به خانه کودک آمدند اما به دلیل ناآرام بودنشان از ثبت نام آن ها امتناع می شد با مددکار و مدیر مجموعه صحبت کردم و گفتم آن ها را به اتاق درس من بفرستید و از آن ها قول گرفتم با یکدیگر دعوا نکنند، درس بخوانند و خود را به بقیه بچه ها برسانند. هر روز به آن ها مسئولیت می دادم به مرور شیطنت ها و بی قراری هایشان در اتاق درس کم شد اما در بیرون از کلاس همچنان ناآرام بودند. یک روز به بچه ها کاغذهای رنگی دادم و خواستم هر تصوری نسبت به هنرهای افغانستان و ایران در ذهن دارند را نقاشی کنند و یا کاردستی آن را درست نمایند، آنها نقاشی های مختلفی کشیدند و به دیوار چسباندیم، در پایان فعالیت یکی از آن دو کودک برای من نامه محبت آمیزی نوشت و آن را در پاکتی که خودش درست کرده بود گذاشت و ازمن خواست نامه اش را به کسی نشان ندهم. در نامه از این که به آنها درس می دهم تشکر کرد و از آرزوهایش نوشت؛ او دوست داشت جنگ در افغانستان تمام شود و به کشورش برگردد. از خواندن دلتنگی های او خیلی ناراحت شدم و برای برقراری صلح و آرامش در افغانستان دعا کردم.

 

پی نوشت یک : زمان رویداد مربوط می شود به دی ماه سال ۱۳۹۷ در محل خانه کودک ناصرخسرو

پی نوشت دو : این تجربه نقل شده از خانم پروین صادقی آموزشگر اتاق گل یاس است که خانم اعظم مومنی به رشته تحریر درآورده اند.

 

پیشنهادات برای آینده :

 

از شما دوست عزیز خواننده نیز دعوت می شود اگر نظر یا پیشنهادی دارید لطفا در بخش نظرات مربوط به این نوشته قرار بدهید.

۰ نظر
ناصرخسرو انجمن